IRÁNY KOLUMBIA!
FIATAL TERMELŐK A KÁVÉ JÖVŐJÉÉRT
SPECIALITY 86,7 PONT ARABICA
Kokacserje helyett kávé és marketing
Kolumbia az egyik legnagyobb kávétermelő ország, ahol kiemelkedő minőségű arabica cserjék teremnek. Manapság is főként családi gazdaságokban és kis parcellákon történik a termesztés, nagyjából 500 000 család megélhetését biztosítja a kávéipar. Az elmúlt évtizedekben a kormányzati erőfeszítéseknek és támogatásoknak köszönhetően a farmerek tudnak és mernek belevágni a kávétermesztésbe – a jóval kockázatosabb kokacserje hel
A farmokat több generáción keresztül ugyanaz a család birtokolja és üzemelteti. Más dél-amerikai országokhoz hasonlóan Kolumbiában is nehéz a fiatalokat a gazdaságokban tartani, hiszen sokan inkább a továbbtanulást választják valamelyik nagyvárosban. Amióta stabilizálódni látszik politikailag és gazdaságilag is az ország, még kevesebb a fiatal munkaerő, akik betakarítanák és feldolgoznák a csúcsminőségű kávékat. Pedig azokon a lankákon, ahol néhány évtizede még véres gerillaháborúk és drogbandák leszámolásai zajlottak, napjainkban biztonságos gazdálkodás zajlik, kokacserje helyett kávét, dohányt és fűszereket termesztve az ültetvényeken. Őszi újhullámos arabica kávénk a Pitalito-Bruselas régióból érkezett, amely az ország legnagyobb magashegyi kávétermelő régiója
JUAN VALDEZ, A KITALÁLT KÁVÉTERMELŐ
Kolumbiában évtizedek óta működik az egységes kávémarketing, mellyel elsősorban az amerikai és nyugat-európai piacot célozták meg. A kávékampány arca Juan Valdez, egy kitalált kávétermelő, akinek dolgos mindennapjairól készült filmek, az őt ábrázoló reklámanyagok, vagyis a perszonalizált tartalom segítségével nemzetközileg is sikeresen építették fel a kolumbiai kávét, mint márkát. A kampány mögött az 1927-ben alapított Kávétermelők Nemzeti Szövetsége (Federacion Nacional de Cafeteros) áll. A kampány célja, hogy túllépve a negatív országimázson, Kolumbia elsősorban a különleges kávéiról legyen világszerte ismert, hiszen az ország természeti adottságai miatt abszolút az élbolyban lehet nemcsak a mennyiséget, hanem a minőséget illetően is. Ehhez persze jóval több kell, mint ügyes marketing stratégia, de a piaci számokat és visszajelzéseket látva úgy tűnik, a kolumbiai kávé egyre nagyon megbecsülést vív ki magának világszerte.